Κάθε παιδί είναι διαφορετικό· κάθε παιδί μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο, έχοντας διαφορετικό επίπεδο μαθησιακής ετοιμότητας. Επιπροσθέτως στη DSA το επίπεδο γλωσσομάθειας μεταξύ πολλών παιδιών διαφέρει σημαντικά.
Στο παιδαγωγικό πρόγραμμα των γερμανικών δημοτικών σχολείων και στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη διαφοροποίηση και την ατομική υποστήριξη: τα σχολικά εγχειρίδια και το εκπαιδευτικό υλικό περιέχουν πληθώρα εργασιών υποστήριξης και ενίσχυσης.
Μέσω του χωροταξικού μας εξοπλισμού, του ανθρώπινου δυναμικού, στο ωρολόγιο πρόγραμμά μας και την καθημερινότητά μας, καθώς και μέσω των εξατομικευμένων υλικών και εργασιών, προσπαθούμε να ανταποκρινόμαστε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στο διαφορετικό μαθησιακό επίπεδο των παιδιών, έτσι ώστε κάθε παιδί να μπορεί να αναπτυχθεί ορθά και ξεχωριστά. Οι πολλές διαφορές σε μια σχολική τάξη δεν αποτελούν πρόβλημα, αλλά ευκαιρία, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν μαζί αλλά και το ένα από το άλλο.
Χωροταξικός εξοπλισμός
Στο Δημοτικό της DSA, είμαστε καλά προετοιμασμένοι για τις διαφορετικές ικανότητες και τα διαφορετικά μαθησιακά επίπεδα των παιδιών. Για τα μαθήματα των Γερμανικών ως ξένης γλώσσας/ Γερμανικών ως μητρικής γλώσσας και των Νέων Ελληνικών διατίθενται ειδικά εξοπλισμένες αίθουσες που υποστηρίζουν τη διαφοροποιημένη διδασκαλία. Υπάρχει, επίσης, ξεχωριστή αίθουσα για τον τομέα της Ειδικής Αγωγής.
Στις αίθουσες διαφοροποιημένης διδασκαλίας, γίνεται στοχευμένα εργασία με μεμονωμένα παιδιά, μικρές ομάδες ή ακόμη και με μισές τάξεις. Επιπλέον και εφόσον είναι εφικτό, χρησιμοποιείται κάθε ελεύθερο τετραγωνικό μέτρο στο διάδρομο, είτε πρόκειται για ένα ήσυχο τραπέζι σε μια εσοχή για ατομική ή ομαδική εργασία, είτε στο πάτωμα με μερικές μαξιλάρες για ένα μαθησιακό παιχνίδι, μια σύσκεψη, μια εργασία σε μικρή ομάδα.
Στελέχωση προσωπικού
Με δύο εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς για το μάθημα των Γερμανικών ως ξένης γλώσσας (DaF) και ως δεύτερης γλώσσας (DaZ) καθώς και έναν εξειδικευμένο εκπαιδευτικό για τα Νέα Ελληνικά ως ξένη γλώσσα, μπορούμε να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά στα διαφορετικά γλωσσικά επίπεδα των παιδιών και να αναθέσουμε στοχευμένα τις μαθησιακές ομάδες στον αρμόδιο, εξειδικευμένο εκπαιδευτικό.
Σε περίπτωση μαθησιακών αδυναμιών ή ειδικών προβλημάτων, όσον αφορά την συγκέντρωση και την εργασιακή και κοινωνική συμπεριφορά, η σχολική ψυχολόγος και η καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής συμβάλλουν στη διάγνωση. Στη DSA μπορούν να φοιτήσουν και παιδιά με δυσλειτουργίες ή ειδικές ανάγκες. Εάν διαπιστωθεί μια ειδική εκπαιδευτική ανάγκη ενισχυτικής διδασκαλίας (π.χ. μάθηση, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη, γλώσσα, νοητική ανάπτυξη, σωματική και κινητική ανάπτυξη), η καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής μπορεί να εκπονήσει ένα ατομικό πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας, υποστηρίζοντας και ενισχύοντας στο πλαίσιο των δυνατοτήτων ατομικά το συγκεκριμένο παιδί.
Διαφοροποιημένος σχεδιασμός ωρολογίου προγράμματος
Στα Γερμανικά, ανταποκρινόμαστε στα διαφορετικά γλωσσικά επίπεδα των μαθητών μας στο «Μάθημα ο-η-το» («Der-Die-Das-Stunde»), με μια ποικιλία από εξατομικευμένες μαθησιακές δραστηριότητες.
Στο πλαίσιο του σχεδιασμού του χρονοδιαγράμματος σύμφωνα με το πρόγραμμα «Μουσική - Ενίσχυση», συνδυάζουμε το κανονικό μάθημα Μουσικής με ένα παράλληλο μάθημα ενισχυτικής διδασκαλίας και έτσι επιτυγχάνουμε σε επιλεγμένα μαθήματα (π.χ. στα Μαθηματικά) να είναι μόνο το μισό τμήμα παρόν στην τάξη, διασφαλίζοντας έτσι σημαντικά πιο εντατική διδασκαλία και μάθηση.
Οποτεδήποτε αυτό είναι εφικτό, προσπαθούμε να καλύπτουμε ένα σχολικό τμήμα με δύο εκπαιδευτικούς ταυτόχρονα. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά με μεγαλύτερες ατομικές δυσκολίες μπορούν να βοηθηθούν αποτελεσματικότερα. Αλλά και οι «δυνατοί» μαθητές και μαθήτριες επωφελούνται από αυτό, καθώς χάρη στη διπλή στελέχωση δεν παρέχονται μόνο ενισχυτικά προγράμματα αλλά και προτάσεις επιπλέον εξάσκησης.
Τέλος, είμαστε πολύ ευτυχείς που η Σχολή μας αποτελεί περιζήτητο προορισμό για την πρακτική άσκηση πολλών φοιτητών από τη Γερμανία. Οι υποψήφιοι ανερχόμενοι εκπαιδευτικοί εμπλουτίζουν την ομάδα του Δημοτικού με την αφοσιωμένη και ουσιαστική εργασία τους.
Διαφοροποιημένο εκπαιδευτικό και διδακτικό υλικό και μέθοδοι
Η παιδαγωγική του γερμανικού δημοτικού σχολείου χαρακτηρίζεται από πολύ έντονα διαφοροποιημένα υλικά διδασκαλίας και μάθησης. Δεν υπάρχει βιβλίο Μαθηματικών χωρίς βασικές και πρόσθετες ασκήσεις. Κατά συνέπεια, υπάρχει πάντα «τροφή για μάθηση» τόσο για τους «γρήγορους και δυνατούς», όσο και για τους «αδύναμους και αργούς». Επιλέγουμε προσεκτικά τα σχολικά μας βιβλία, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η πλειοψηφία των μαθητών μας δεν έχει ως μητρική γλώσσα τα γερμανικά.
Η παιδαγωγική του Δημοτικού Σχολείου περιλαμβάνει, επίσης, μεθόδους διαφοροποίησης της μάθησης, όπως εβδομαδιαίο πλάνο εργασίας, εργαστηριακά μαθήματα, εργασία σε σταθμούς, ελεύθερη εργασία. Όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό μας έχει εκπαιδευτεί στη Γερμανία και επομένως είναι πολύ εξοικειωμένο με αυτές τις μεθόδους.
Covid-19
Η πανδημία άλλαξε τον κόσμο και ιδιαίτερα τα σχολεία. Όσο μικρότερα ήταν τα παιδιά την περίοδο 2020 έως το 2022, τόσο σοβαρότερες είναι οι επιπτώσεις στη συναισθηματική και κοινωνική τους ανάπτυξη και στην ικανότητά τους να μαθαίνουν ως μαθητές. Η DSA ανταποκρίθηκε σε αυτήν την πρόκληση: Με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του Συλλόγου της Σχολής μας, το Δημοτικό θα εξοπλιστεί τα επόμενα χρόνια με πρόσθετες ώρες διδασκαλίας. Με τον τρόπο αυτό μας δίνεται η δυνατότητα να εργαζόμαστε όσο το δυνατόν συχνότερα, ταυτόχρονα με δυο εκπαιδευτικούς ανά τμήμα, αντιμετωπίζοντας και γεφυρώνοντας έτσι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις ελλείψεις των παιδιών. Εκτός αυτού, οι αρνητικές επιπτώσεις, οι οποίες αναπόφευκτα προκύπτουν σε κάθε σχολείο λόγω της ανάγκης αναπλήρωσης εκπαιδευτικών, όταν οι εκπαιδευτικοί είναι άρρωστοι ή απουσιάζουν, θα μετριαστούν αποτελεσματικά με το νέο αυτό μέτρο.