Εφαρμόζουμε το πρόγραμμα σπουδών της Θουριγγίας και γενικότερα τα ποιοτικά κριτήρια για τα σχολεία του εξωτερικού. Στο καθημερινό μας παιδαγωγικό έργο εφαρμόζουμε και τις επτά αρχές της εκπαίδευσης, οι οποίες είναι στενά συνδεδεμένες μεταξύ τους.
Γλώσσα και Γραφή
Η γλωσσική δεξιότητα δεν αποτελεί μόνο μια από τις πλέον σημαντικές δεξιότητες που αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς τομείς, αλλά είναι και σημαντική προϋπόθεση για τη συμμετοχή στην κοινωνική ζωή. Καθιστά εφικτή τη συνεννόηση και την κατανόηση, την ανταλλαγή σκέψεων και τη δράση.
Συνεπώς, η γλωσσική εκπαίδευση και υποστήριξη κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού είναι πρωταρχικής σημασίας. Ως ο αρμόδιος τομέας για την προσχολική αγωγή της DSA, δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στην εντατική υποστήριξη των παιδιών στην προσπάθειά τους να μάθουν τη γερμανική γλώσσα και να γνωρίσουν τον γερμανικό πολιτισμό. Αυτό έχει ιδιαίτερη βαρύτητα δεδομένου ότι εκτός του δικού μας χώρου το γερμανόφωνο περιβάλλον είναι πολύ περιορισμένο ή και ανύπαρκτο.
Κινητική Αγωγή και Υγεία
Η κίνηση και η υγεία αποτελούν τα αδιάρρηκτα συνδεδεμένα θεμέλια στις διαδικασίες εκπαίδευσης των παιδιών αυτής της ηλικίας. Τα παιδιά ικανοποιούν σε εμάς τη φυσική τους ανάγκη για κίνηση, η οποία συμβάλει στη μείωση του άγχους και τα βοηθάει να εκφράσουν τον κόσμο των συναισθημάτων τους.
Μέσα από την ενασχόληση με το δικό τους σώμα τα παιδιά διευρύνουν τα όριά τους, αντιμετωπίζουν με αυτοπεποίθηση νέες προκλήσεις και αναπτύσσουν μια θετική σχέση με το σώμα τους. Επιπλέον, μέσα από την αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδιά και τα σχετικά βιώματα, τα οποία αποκτούν, μαθαίνουν ότι πρέπει να σέβονται το σώμα των άλλων ανθρώπων.
Περιβαλλοντική Αγωγή και Τεχνολογία
Η καθημερινότητά μας είναι γεμάτη με στιγμιότυπα στα οποία τα παιδιά μπορούν να γνωρίσουν, να εξερευνήσουν και να κατανοήσουν το περιβάλλον τους και τα φαινόμενά του. Η φύση με τις εποχές της (καιρός, ώρα, εναλλαγή φυσικών φαινομένων), τα τέσσερα στοιχεία (φωτιά, γη, αέρας και νερό), η τεχνολογία που μας περιβάλει και με την οποία έρχονται σε καθημερινή επαφή τα παιδιά δίνουν έναυσμα για αμέτρητες διαδικασίες εκπαίδευσης.
Για να τις βιώσουν τα παιδιά, πρέπει να διατηρήσουν τη φυσική τους περιέργεια και το ενδιαφέρον τους. Κάθε ερώτηση που ξεκινάει με ένα «γιατί» προκαλεί μια διαδικασία παρακολούθησης, εξερεύνησης, κατανόησης και απόκτησης γνώσης.
Στόχος μας είναι να παρακινήσουμε τα παιδιά –μέσα από το παιχνίδι– ώστε να ενδιαφερθούν για το περιβάλλον και την τεχνολογία. Τα εκπαιδευτικό προσωπικό ενθαρρύνει αυτήν την προσπάθεια επεξήγησης, παρέχοντας στο παιδί τη δυνατότητα, τα υλικά και τις απαραίτητες συνθήκες που χρειάζεται, για να αποκτήσει αυτήν την εμπειρία και να εμβαθύνει σε αυτήν. Μέσω απλών πειραμάτων εξηγούμε και προκαλούμε συνειρμούς σχετικά με τη φύση και την τεχνολογία στα παιδιά, προκαλώντας τα να βιώνουν και να αντιλαμβάνονται το περιβάλλον τους πιο συνειδητά.
Σ’ αυτήν τη διαδικασία είναι ιδιαίτερα σημαντικό για εμάς, να αποκτάει το παιδί προσωπικές εμπειρίες και να μην του μεταδίδεται έτοιμη γνώση. Διότι μόνο μ’ αυτόν τον τρόπο η εμπειρία θα συντελέσει σημαντικά στη δια βίου μάθηση.
Μαθηματική Αγωγή
Ως Μαθηματικά ορίζεται η επιστήμη των κανονικοτήτων και των δομών. Τα παιδιά είναι ενθουσιασμένα με τα σχέδια τα σχήματα και τους αριθμούς πολύ πριν ξεκινήσουν το σχολείο. Κάθε παιδί αποκτά βασικές μαθηματικές εμπειρίες στην καθημερινή του ζωή και τις επεξεργάζεται μέσω των ερωτήσεων που θέτει.
Στα παιδιά αρέσει η ενασχόληση με τις δομές των Μαθηματικών, οι οποίες τους ασκούν μια συναρπαστική έλξη. Γι’ αυτό χρειάζονται χρόνο και χώρο προκειμένου να εξερευνήσουν, να πειραματιστούν, να δοκιμάσουν και να αποκτήσουν βιώματα.
Στο πλαίσιο αυτό κατά την επαφή μας με τα Μαθηματικά στο Προνηπιακό και στο Νηπιακό Τμήμα παρακινούμε τα παιδιά στοχευμένα να αποκτήσουν εμπειρίες με αριθμούς, ποσότητες, σχήματα και με την αναζήτηση λύσεων. Μ’ αυτόν τον τρόπο υποστηρίζουμε το φυσικό ενδιαφέρον που έχει κάθε παιδί για την κατανόηση του κόσμου με τη βοήθεια των Μαθηματικών.
Εικαστική Αγωγή
Κάθε άνθρωπος αντιλαμβάνεται με διαφορετικό τρόπο τον κόσμο που τον περιβάλει. Ιδιαίτερα για τα παιδιά είναι σημαντική η συνειδητή επεξεργασία αυτών των εντυπώσεων. Οι διαδικασίες, όταν είναι διαμορφωμένες με καλλιτεχνικό τρόπο, δίνουν στα παιδιά τη δυνατότητα να εξωτερικεύσουν τον εσωτερικό τους κόσμο.
Τα παιδιά ενισχύονται πολύπλευρα, όταν κάνουν χειροτεχνίες, ζωγραφίζουν ή εκφράζουν κάτι. Μέσα από τη «δημιουργία» και την πραγματοποίηση των ιδεών τους ενισχύεται η αυτοπεποίθησή τους. Η τέχνη εξάπτει τη φαντασία κα τη δημιουργικότητά τους. Τα προκαλεί να μπουν στη θέση ενός άλλου ανθρώπου και να αναπτύξουν ενσυναίσθηση. Απαιτούνται επίσης δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και επικοινωνίας. Επιπλέον, ενισχύονται η λεπτή κινητικότητα, ο συντονισμός ματιών-χεριών και ο προσανατολισμός των παιδιών στον χώρο.
Και οι άλλοι τομείς της εκπαίδευσης, για παράδειγμα ο τομέας της Γλώσσας, της Μαθηματικής, της Μουσικής και της Περιβαλλοντικής Αγωγής, είναι στενά συνδεδεμένοι με την εικαστική διαμόρφωση.
Στο Προνηπιακό και στο Νηπιακό Τμήμα δίνουμε στα παιδιά τη δυνατότητα να ανακαλύψουν και να αναπτύξουν –το καθένα ξεχωριστά– τη δημιουργικότητά τους. Σ’ αυτήν τη διαδικασία τα συνοδεύουμε και τα υποστηρίζουμε.
Μουσική Αγωγή
Το περιεχόμενο της Μουσικής Αγωγής είναι καθοριστικής σημασίας για εμάς. Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί την καθημερινή ζωή των παιδιών χωρίς μουσική. Δεδομένου ότι όλες οι φυσικές ανάγκες εκφράζονται μέσω της φωνής, του θορύβου, του ήχου, του τόνου και της κίνησης, η παιδαγωγική ανάγκη να συμπεριληφθεί η μουσική συνειδητά και εντατικά σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης γίνεται ακόμα πιο επιτακτική.
Η ανακάλυψη ήχων, τόνων και θορύβων μέσω του παιχνιδιού υποστηρίζεται παιδαγωγικά και ενισχύει ταυτόχρονα την ανάπτυξη δεξιοτήτων, όπως είναι η γλώσσα, ο ρυθμός και η κινητική ανάπτυξη.
Κοινωνικοπολιτισμική, Ηθική και Θρησκευτική
Στο Προνηπιακό Τμήμα τα παιδιά βιώνουν θεμελιώδεις αξίες για τη συμβίωση των ανθρώπων. Μαθαίνουν να φέρονται με σεβασμό το ένα στο άλλο και να δημιουργούν κοινωνικούς δεσμούς. Εμείς τα ενθαρρύνουμε να δείχνουν αυτόνομα τα συναισθήματά τους, τις επιθυμίες και τις ανάγκες τους. Μ’ αυτόν τον τρόπο ευαισθητοποιούνται, ώστε να συμπεριφέρονται με ενσυναίσθηση. Μέσα από επαναλαμβανόμενες διαδικασίες και με σταθερά άτομα αναφοράς, τα παιδιά δραστηριοποιούνται μέσα σε κλίμα ασφάλειας. Αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεών τους στην ομάδα και μαθαίνουν να λαμβάνουν μόνα τους αποφάσεις.
Η πολυποίκιλη προσφορά δραστηριοτήτων ξυπνάει την περιέργεια για διαφορετικά αντικείμενα μάθησης και υποστηρίζονται εκπαιδευτικές διαδικασίες. Στην καθημερινότητα ακολουθούμε από κοινού ορισμένους κανόνες και τα παιδιά μαθαίνουν τη χρήση υλικών και τη σημασία της καθαριότητας.
Η κοινή συμβίωση, η συνείδηση και η κατανόηση του κόσμου υποστηρίζεται από τον εορτασμό ελληνικών και γερμανικών εορτών και παραδόσεων. Σ’ αυτήν τη διαδικασία λαμβάνεται υπόψη η πολιτισμική καταγωγή των παιδιών.